שים לב - תאונה בדרך
שתי תאונות קטלניות התרחשו ביום שלישי שעבר בכביש 60. התאונה הראשונה, שאירעה ליד היישוב עלי, התרחשה בין מכונית פרטית ומשאית וגבתה את חייהם של יוסף (יוס) עמיחי ואורי מנדל ז"ל. בשנייה, שאירעה בשעות אחר הצהריים של יום שלישי, היו מעורבות שתי משאיות פלסטיניות ונהרג בה אדם אחד.
הסיבות לתאונות הרבות על הכביש ידועות לכולם: כביש 60 הוא כביש צר, תווי הכביש ישן ומפותל ואינו מתאים לכמות המכוניות הקיימת, כמעט לכל אורכו של הכביש ישנו רק נתיב אחד לכל צד. בנוסף לבעיות התשתיתיות של הכביש, קיים כמובן האלמנט האנושי - תרבות הנהיגה הפרועה בכבישי יהודה, שומרון ובקעת הירדן, בעיקר על ידי תושבי הרש"פ, גובלת בדיני נפשות.
זהו לא עניין חדש וזו לא הפעם הראשונה שאנו כותבים כאן על הנושא, התאונות הקשות בכביש 60 הן נגע חמור ועמוק. על פי נתוני המשטרה שפירסמנו בעבר, בקטע הכביש שבין מחסום מיתר בדרום ועד לשבי שומרון בצפון, ללא החלק שעובר בתוך ירושלים, נספרו בשנת 2017 לבדה 91 תאונות דרכים בחומרות שונות, בהן נהרגו 18 אנשים
– כולם ערבים. בשבע השנים האחרונות, מאז שנת 2011, התרחשו בכביש 60 מספר עצום של 758 תאונות דרכים, מתוכן 46 תאונות קטלניות אשר גבו את חייהם של 17 יהודים ו-57 ערבים ופצעו קשה 183 בני אדם, מתוכם 61 יהודים ו-122 ערבים. הנתונים האלה יוצרים ממוצע של יותר מעשרה הרוגים בשנה. יש לציין, בכל הנוגע לנתונים האלו, כי הם אינם כוללים תאונות בהן היו מעורבים תושבי הרש"פ בלבד, כאשר ברור לכל מי שנוסע בכבישים אלו כי הן רבות.רובם המכריע של ההרוגים בתאונות אלו הם ערביי האזור אשר חלקם מזלזלים בחוקי התנועה ועושים בכביש כאוות נפשם. מי שמכיר את תרבות הנהיגה שלהם בכבישי יהודה, שומרון ובקעת הירדן יודע שהמצב לעיתים דומה ל"מערב פרוע". איסורים על עקיפה בקו לבן רצוף, כניסה לצומת ללא בדיקה ונסיעה במהירות מופרזת נתפסים לפעמים כהמלצה בלבד.
לפי נתוני המשטרה, מתחילת שנת 2019, שאנו נמצאים רק בסוף החודש השני שלה, אירעו במרחב יהודה ושומרון 14 תאונות דרכים קטלניות בהן נהרגו 16 בני אדם. מעבר לתאונות הקטלניות, חלה גם עלייה של 100% בתאונות הקשות במרחב. על פי נתוני המשטרה, במרחב יהודה, שומרון ובקעת הירדן ישנן 17 ניידות תנועה בלבד, במרחב בו נסללו 1,600 ק"מ כבישים. באותו זמן, בשאר הארץ יש פי 2 או 3 ניידות במרחבים דומים.
בשנתיים וחצי האחרונות פועלת מועצת יש"ע במרץ מול משרד התחבורה במטרה לקדם ולבצע תכנית אב לתחבורה ליהודה, שומרון ובקעת הירדן. תכנית רוחב זו תשלים את הפער שנוצר בעקבות 50 שנות הזנחה של הכבישים באזור ותשווה את התשתיות לאלו אשר קיימות בשאר חלקי מדינת ישראל. שינויים בכביש 60, כגון הכפלת נתיבים והרחבתם, תאורת כבישים הולמת, התאמת תווי הכביש לתנועה ועוד רבים הם חלק מהאמצעים אשר ננקטים כדי להתאים את תשתיות הכבישים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן בכלל ואת תווי כביש 60 לעשרות השנים הבאות.
אך אלו פתרונות לטווח הבינוני והארוך. כעת נדרש מענה דחוף לטווח הקצר. במכתב ששלח יו"ר מועצת יש"ע חננאל דורני למ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן נכתב כי: "הבעייתיות של כבישי יהודה, שומרון ובקעת הירדן ידועה ומובנת לכולם אך אין שינוי במדיניות האכיפה ובטיפול בעבריינות התנועה (בעיקר זו הפלס'). אנו מבקשים שתנחה לתגבר את ניידות התנועה במרחב, כמו גם לשקול מחדש את שעות ההיתר לתנועת משאיות בעורקי התנועה הראשיים".
אנו קוראים למשטרת ישראל להגביר את האכיפה בכבישי יהודה, שומרון ובקעת הירדן בכלל ובכביש 60 בפרט. על משטרת ישראל לגבש תכנית מסודרת שמתמודדת עם אכיפה כנגד ערביי הרש"פ אשר אינם משלמים דוחות או נעלמים לתוך שטחי הרש"פ. למשטרת ישראל ולמינהל האזרחי אין כיום שום דרך לבצע מעקב אחרי הדו"חות הללו והערבים לא משלמים אותם, כך שהם אינם מורתעים.
בתוך כך, חשוב שנבין את גודל האחריות שבידינו בכל פעם שאנו מתיישבים מאחורי ההגה. בכל פניה, בכל סיבוב או בכל החלטה אחרת על הכביש אנו אחראים לחייהם של הסובבים אותנו ושל עצמנו. נכון הדבר לגבי הנהגים, נכון הדבר לגבי אלו שיושבים לצידם או מאחוריהם, נכון הדבר לגבי רוכבי האופניים ונכון הדבר לגבי הולכי הרגל. בכל עבירת תנועה שאנו מבצעים ובכל נהיגה שלא בערנות גמורה אנו מתעסקים בדיני נפשות. לוקחים לידיים החלטות של חיים ומוות. אסור לנו לעמוד מנגד ולהביט מן הצד על הנעשה בכביש. עלינו להבין כי השינוי מתחיל בנו, כאן ועכשיו. אם כל אחד מאיתנו יבין ויפנים את גודל ההשלכות של מעשיו על הכביש, נתחיל להילחם בצורה אמיתית בנגע הזה ובכך להוריד את כמות תאונות הדרכים. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם.