אור אדום
הנסיעה בכבישי יהודה, שומרון ובקעת הירדן דורשת מיומנות מיוחדת. בכבישים רבים ובמקטעים שונים על הנוהגים בה לנקוט אמצעי זהירות נוספים שלא כמו בכבישים אחרים בשאר חלקי הארץ. כתבנו בעבר על גבי מדור זה על תרבות הנהיגה הקלוקלת של הנהגים הערביים בכבישי יהודה ושומרון ועל התשתיות הלקויות, ולצערנו הנתונים המוצגים כאן לראשונה מתארים בצורה עובדתית את המציאות הקשה.
כל זאת, על רקע התאונה המחרידה שהתרחשה לפני מספר שבועות בשומרון בה נהרגו שני ילדי משפחת ליפניק ונהג ערבי תושב הרשות הפלסטינית. בהודעה שהוציאה דוברות המשטרה נכתב: "מחקירה ראשונית של בוחני התנועה בשלב זה, עולה כי רכב ישראלי שנסע ... לכיוון שבי שומרון, התנגש עם חזית הרכב בצד ימין של רכב פלסטיני שהגיע מולו מכיוון שבי שומרון. הרכב הפלסטיני, איבד שליטה לאחר שככל הנראה נסע במהירות שאינה מתאימה לתנאי הדרך, פגע במעקה בטיחות, נזרק למרכז הכביש וחסם את נתיב הנסיעה של הרכב הישראלי".
הנתונים על תאונות הדרכים באזור מעידים בצורה ברורה על בעיה חמורה בכבישי יהודה, שומרון ובקעת הירדן. באופן כללי, הנפגעים הערביים תושבי הרש"פ בכבישי יהודה ושומרון אינם נספרים על ידי הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) אלא אם היו מעורבים בתאונה עם ישראלים, דבר שגורם להטיה קשה בדבר תאונות הדרכים והגדרת הכבישים ככבישים אדומים. לאחר ניתוח ואיסוף הנתונים ולאור ריבוי ההרוגים והפצועים רוב הכבישים אותם בדקנו הם ללא ספק כבישים אדומים אשר על הרשויות במדינה לטפל בהם כיאות ובהקדם.
להלן הנתונים: כביש 60 הוא אחד הכבישים המרכזיים ביותר ביהודה ושומרון. הוא מתחיל במחסום מיתר שבדרום הר חברון, עובר דרך גוש עציון, ירושלים ובנימין ומסתיים בצפון השומרון. בקטע הכביש שבין מחסום מיתר בדרום ועד לשבי שומרון בצפון, ללא החלק שעובר בתוך ירושלים, נספרו בשנת 2017 לבדה 91 תאונות דרכים בחומרות שונות, בהן נהרגו 18 אנשים – כולם ערבים. בשבע השנים האחרונות, מאז שנת 2011, התרחשו בכביש 60 מספר עצום של 758 תאונות דרכים, מתוכן 46 תאונות קטלניות אשר גבו את חייהם של 17 יהודים ו-57 ערבים ופצעו קשה 183 בני אדם, מתוכם 61 יהודים ו-122 ערבים. הנתונים האלה יוצרים ממוצע של יותר מעשרה הרוגים בשנה.
כביש 90 הוא הכביש הארוך ביותר בישראל, כאשר המקטע בכביש שעובר בתוך תחומי יהודה ושומרון נקרא גם "כביש הבקעה". המקטע מתחיל ממחסום ים המלח, שנמצא דרומית למצפה שלם, ומסתיים כ-120 ק"מ צפונית לשם, אחרי היישוב מחולה. בשנת 2017 התרחשו בכביש הבקעה 31 תאונות, מתוכן 2 קטלניות, בהן נהרגו 3 ערבים. משנת 2011 נהרגו בכביש 34 בני אדם, מתוכם 13 יהודים ו-21 ערבים, ונפצעו קשה 94 יהודים ו-58 ערבים. בממוצע, כ-5 אנשים נהרגים בשנה בתאונות דרכים בכביש 90 ומעל ל-100 נפצעים.
כביש 55 הוא כביש חשוב, המחבר בין היציאה מכפר סבא, עובר דרך קרני שומרון עד החיבור עם כביש 60 אחרי קדומים. לאורך 32 ק"מ של הכביש, התרחשו בשנת 2017 35 תאונות, מתוכה אחת קטלנית, בה נהרג יהודי אחד. סך כל התאונות הקטלניות ב-7 השנים האחרונות בכביש הוא 11, בהן נהרגו 7 יהודים ו-5 ערבים. סך כל הנפגעים ב-295 תאונות הדרכים שהתרחשו בכביש מאז 2011 הוא 700, מתוכם 342 יהודים שנפגעו ו-358 ערבים.
הכביש המחבר בין מחסום תרקומיא לכביש 60 בהר חברון, צפונית לקריית ארבע וחברון, הוא כביש 35. מדובר על קטע כביש באורך של כ-18.5 ק"מ, אשר משנת 2011 אירעו בו 42 תאונות, מתוכן 2 קטלניות בהן נהרגו 6 ערבים. בשנת 2017 בלבד היו בה 7 תאונות בהן נפגעו 39 יהודים ו-89 ערבים.
ממוצע התאונות בכבישים בשנה מציג אף הוא נתון קודר. בין אם לרוב מדובר בתאונות שהן קלות באופן יחסי ובין אם קטלניות. במאמר מוסגר, נאמר כי תאונות קלות אינן רק תאונות בהן התעקם מעט הפגוש, אלא תאונות בהן הנוסעים ברכב יכולים לצאת עם פצעים חמורים שאת הצלקות הם יסחבו עוד שנים רבות או חלילה פגיעות חרדה. ממוצע התאונות בשנה בכבישים הנ"ל הוא כדלקמן: בכביש 60 ישנן 108 תאונות בשנה בממוצע, בכביש 90 ישנן 54 תאונות בשנה בממוצע, בכביש 5 – 40, בכביש 55 – 42 ובכביש 35 ישנן 6 תאונות בשנה בממוצע.
בכביש 5, המחבר את גוש דן ממחלף שער השומרון באזור אורנית ואלקנה לבקעת הירדן, ישנם כ-91 ק"מ. לאורך המקטע הזה, בו עוברים מדי יום תושבי השומרון וצפון בנימין לעבודתם במרכז הארץ, התרחשו בשנת 2017 36 תאונות דרכים, מתוכן רק 1 קטלנית בה נהרג אדם אחד. בשבע השנים האחרונות מאז שנת 2011, נהרגו בקטע הכביש הזה 12 יהודים ו-8 ערבים. בנוסף, התרחשו על כביש 5 278 תאונות דרכים, בהן נפגעו 582 אנשים – מתוכן 318 יהודים ו-264 ערבים. כביש זה סלול בצורה רחבה עם 4 נתיבים וגדר הפרדה, דבר שמגביר את הבטיחות ומקטין את תאונות הדרכים.
אולם כביש 5 הוא יוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל. מצב תשתיות הכבישים האלה ועוד כבישים נוספים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן הוא חמור, לעיתים מדובר בתוואי קדום ומפותל שרק נסלל ורובד באספלט ללא גדרות הפרדה ועם נתיב אחד לכל כיוון.
כבישים דומים בשאר חלקי הארץ היו מזמן נחשבים כבישים אדומים, והיו מטופלים בצורה הראויה להם. השארת הכבישים במצב שכזה הוא כהחזקת אקדח טעון בידיים של מטורף, כאשר כל רגע יכולה להתרחש חלילה תאונה בה ייפצעו או ייהרגו אנשים נוספים.
הקלות בה ממוצע תאונות הדרכים בשנה יכול לרדת היא גבוהה ביותר. וכשמדובר בחיי אדם, החשיבות שלה צומחת פלאים. שיפור התשתיות ואכיפה משטרתית מועצמת בכבישים האלה יצילו חיי אדם רבים, וימנעו תאונות דרכים רבות אשר לא משאירות אחריהן דבר מלבד הרס, כאב ואובדן. וכל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא.