פיתוח תשתיות - שינוי מהמעלה הראשונה
בשבוע שעבר נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש לשכתו יואב הורוביץ עם ראשי הנהלת מועצת יש"ע יו"ר מועצת יש"ע אבי רואה ומזכ"ל תנועת "אמנה" זאב זמביש חבר. הפגישה נקבעה בהמשך לישיבה שקיים ראש הממשלה נתניהו לפני מספר שבועות עם ראשי הרשויות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, בה הצגנו לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב, עליו חתומים כלל ראשי הרשויות, בדרישה לפעולה מהירה למען שוויון בתקציב המופנה לתשתיות.
בישיבה, הודיע לנו ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא פעל בשבועות האחרונים על מנת לקדם את הבקשה, גם על בסיס עבודת מטה רחבה שארכה מספר חודשים בהן נבחנו הצרכים, זמינות הפרויקטים וגיוס המשאבים. לאור זאת סוכם על קידום תוכנית ביצוע כבישים לכלל האוכלוסיות במרחב יהודה ושומרון, בהיקף של כ-800 מיליון ש"ח. התכנית תצא לביצוע כבר בשנת התקציב הקרובה 2018.
הסיכום שהושג הוא בשורה חשובה ואסטרטגית להתיישבות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן ולמדינת ישראל.
בשנים האחרונות חל גידול ניכר בישראלים תושבי האזור. למעשה, מדובר בכ-4% גידול ממוצע שנתי באוכלוסייה, קצב גידול כפול מקצב הגידול במדינת ישראל. בעוד האוכלוסייה ביהודה ושומרון גדלה, התשתיות ביהודה ושומרון, בעיקר הכבישים, ותשתיות המים, החשמל, הסלולר, הגז לתעשייה והביוב, הם תשתיות ישנות, חלקן מתקופת המנדט הבריטי. תשתיות אלו לא יכולות לעמוד בקיבולת האוכלוסייה הישראלית והערבית ביהודה ושומרון ומקשה על חיי השגרה של התושבים.
כתוצאה מכך, סובלים תושבי יהודה ושומרון מבעיות תחבורה קשות. פקקים, עומסים כבדים ותאונות דרכים קשות, כבישים צרים, הפסקות חשמל ומים, ניתוקי שיחות והפרעות בקליטה טלפונית, חוסר בגז לאזורי התעשייה ובעיות בטיפול בביוב. מנגד, אנו רואים שבשאר חלקי המדינה מושקעים עשרות מיליארד ₪ עבור פיתוח תשתיות אלו. פיתוח זה עוצר בקו הירוק, ויוצר אפליה חמורה בין תושבי מדינת ישראל.
ההחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר לקדם את תקציב התשתיות מהווה פריצת דרך חשובה המפסיקה את האפליה התקציבית ומתחילה לגשר על הפער הגדול בתשתיות האזור. צירוף כלל המרכיבים בהחלטה זו מציג תמונת מצב של שינוי אזורי שיתרחש כאן:
כביש עוקף חווארה, כביש חדש מצומת תפוח שבכביש 5 עד אזור חטמ"ר שומרון אשר יעקוף את הכפר חווארה, ישרת את תושבי גב ההר בשומרון, יקל על התנועה לכלל האוכלוסייה באזור ויהווה עורק תחבורה נוח וזמין בין שכם וצומת תפוח, דבר שיקרב את אזור גב ההר לאריאל, ולמרכז הארץ.
כביש עוקף אל ערוב, מאזור צומת גוש עציון ועד אזור כרמי צור, אשר יעקוף את הכפרים אל ערוב ובית עומר, ישרת את כלל תושבי האזור ובהם תושבי גוש עציון הר חברון וקריית ארבע, יקל על התנועה בין חברון ובית לחם בעזרת עורק תחבורה נוח וזמין שיקרב את אזור הר חברון וחברון לירושלים.
כביש 446 המחבר בין מודיעין עלית לצומת שילת יוכפל. התנועה על כביש זה בשעות העומס היא קשה מנשוא בעיקר לתושבי מערב בנימין. הכפלת הכביש תקל על תושבי האזור ותפתח את התנועה בשעות העומס.
השלמת כביש עוקף לובן ליד היישוב בית אריה, שיחבר את אזור מערב בנימין בית אריה ומערב השומרון לכביש 444 ולצומת רנתיס. הכביש החדש יקל על התנועה שנעשית היום בכביש מפותל ויקרב את האזור למרכז הארץ.
בניית מעבר ומחלף לתושבי השכונות הערביות הצפוניות של ירושלים – "שיקוע קלנדיה" - יקל עליהם את התנועה לאזור עטרות וירושלים. בכך תעבור עיקר התנועה שלהם לכביש זה, ולא לכביש אדם-חיזמה שבו עוברים כיום, דבר שיפחית את נפח התנועה בכביש ויקל על פקקי הענק שנוצרים באופן יום-יומי באזור לתושבי בנימין והסביבה. בכך תתחבר ירושלים בצורה קלה יותר לאזור בנימין.
בנוסף לכבישים עצמם, תשתיות הסלולר באזור אינם מכסות את כל הכבישים והיישובים. הנוסעים בכבישים עוברים בחלקים מסוימים ניתוקי שיחות והפרעות בקליטה הסלולרית שפוגעת בשירות לתושב, למרות התשלום לחברות הסלולר. לחוסר הקליטה בכבישים מסוימים יש גם השלכות ביטחוניות על הנוסעים בכביש, לעיתים נשים וילדים, שאינם יכולים לעדכן ולדווח על תקלות או בעיות. החלטת ועדת השרים תקדם ביצוע פריסת אנטנות סלולריות שיכסו את האזור וישפרו את הקליטה. התקציב יאפשר גם השלמות לתאורות כבישים במקומות שעדין לא טופלו, ויאיר את הדרך לתושבים ולנוסעים בכבישי האזור.
האוטובוסים שמסיעים נוסעים ותלמידים בחלק גדול מאזור מחוייבים להיות ממוגני ירי. צי האוטובוסים כיום בחלקו מיושן מאוד ואינו עומד בעומס, ולאורך השנים עלו באש מספר אוטובוסים שסיכנו חיי אדם. ההחלטה תשחרר חסמים ותפנה תקציבים למיגון נוסף של אוטובוסים חדשים שיכולו להסיע את התושבים והילדים באזור ללא סיכון.
חשוב לציין נקודה נוספת בעניין. כבישי האזור משמשים את כלל האוכלוסייה כולל ערביי יהודה ושומרון. הקלת התנועה ופיתוח התשתיות נובעות מההבנה כי לאחר יובל שנים הגיע הזמן להשקיע ביהודה, שומרון ובקעת הירדן כמו בכל חלקי מדינת ישראל. הפיתוח שיגיע בעקבות תכניות אלו הוא מרכיב חשוב בתהליך הנורמליזציה להקלה על חיי התושבים ולאפשר את השקט והחיים באזור. החלטה זו מהווה הבנה גם של ממשלת ישראל בחשיבות הפיתוח של האזור והנורמליזציה כחלק מהשלום הכלכלי, ועל מנת לקדם את האזור ולדאוג לעתידו.
נמשיך לפעול ולעקוב אחר ביצוע התוכנית במלואה.