עומדים במקום
אם חשבתם עד היום שעומסי התנועה הם נחלתם של אלה המבקשים להגיע אל תל אביב ומרכז הארץ דעו שלא כך הם פני הדברים. בנוסף לדיווחים שנשמעים באופן קבוע בתחנות הרדיו, המזהירות את הנהגים מפני עומסים חריגים, על הפקקים האלה לא תשמעו. ביהודה ושומרון ישנם פקקי ענק אשר באופן תדיר מכבידים על יומם של תושבי האזור במספר מוקדים קבועים.
אם תגיעו בשעות העומס, למשל, לכיכר אדם, הנמצאת בכניסה ליישוב גבע בנימין הצמוד לירושלים "תבלו" כ-25 דקות בדרככם לעיר הבירה, מרחק של 4.5 ק"מ בלבד. ביציאה מירושלים, הנסיעה לכיוון יישובי בנימין באותה הדרך תיקח לכם קרוב לחצי שעה. בגוש עציון, נסיעה של כ-10 ק"מ מהכניסה ליישוב נווה דניאל על כביש המנהרות לכיוון ירושלים, תיארך בשעות העומס קרוב לשעת נסיעה ולעתים אף שעה וחצי. בכיוון ההפוך, לכיוון יישובי גוש עציון והר חברון הנסיעה תיארך גם כן כשעה. גם היציאות מהשומרון לכיוון גוש דן, בעיקר על כביש 5 עמוסות בפקקים מאזור ראש העין ומערבה.
חשוב לציין כי דרכים אלו הן כבישים מרכזיים ביהודה ושומרון, עליהם נוסעים בכל יום עשרות אלפי כלי רכב, ישראלים ותושבי הרשות הפלסטינית, בדרכם למקום עבודתם בבוקר וחזרה לביתם בערב. עומסי התנועה בדרכים האלו מקשים על חיי התושבים, אשר מוכרחים להקדים את יציאתם מהבית, מכיוון שאם לא יעשו כן יגיעו מאוחר ליעדם. בניגוד לערי המרכז, שם ניתן להשתמש בתוכנות הניווט למיניהן לעקיפת חלק מעומסי התנועה, ביהודה ושומרון המצב שונה.דרכי הגישה הן יחידניות ועקיפתן כרוכה בנסיעה בכבישים סגורים לתנועה ישראלית או במעבר בכפרים ערביים ובסכנת חיים ממשית.
תושבי גב ההר בשומרון והעובדים שם, יצטרכו לא רק לסבול מהפקקיםבשעות הבוקר, אלא גם לעמוד בתוך עומסי תנועה בלב הכפר חווארה ולסכן את חייהם ממש. הנסיעה בכביש 60, כביש אורך מרכזי באזור, כרוכה במעבר בתוך היישוב הערבי חווארה. לפני מספר חודשים צפינו כולנו בתושב איתמר, שהיה בדרך לביתו, נקלע לעומס בכביש, נרגם באבנים ונאלץ להשתמש בנשקו לאחר שחשש לחייו.
בתקופה האחרונה אנו עושים מאמצים להתאים את הכבישים לצורך של תושבי האזור. הכבישים העוקפים האחרונים נבנו לפני כ-20 שנה באזור שכם וקריית ארבע, ובשנים האחרונות נוצרה לקות בתשתיות של כבישים ישנים וחוסר בכבישים חדשים. דווקא לאור הפיתוח המואץ של הכבישים בשאר רחבי מדינת ישראל, בולטת האפליה הקשה בהשקעה בתשתיות כבישים באזורינו. כבישים חדשים ושיפור התשתיות יפחיתו בצורה ניכרת גם את תאונות הדרכים, אשר מתרחשות לא פעם באזורים אלה. תאונות הדרכים, עליהן כבר כתבנו בעבר, הן רעה חולה אשר שיפור התשתיות המיושנות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן יוריד בצורה ניכרת.
קיימות תכניות לביצוע מידי להוספת כבישים עוקפים שיורידו את העומס בכבישים, יעלו את ביטחון התושבים וישפרו את איכות חייהם. עוקף אל-ערוב בואכה קריית ארבע והר חברון, עוקף חווארה בואכה שכם ויישובי גב ההר, שיקוע קלנדיה אשר יקטין את עומסי התנועה בכניסות הצפוניות והמזרחיות של ירושלים, עוקף לובן בדרך לבית אריה ומערב בנימין והרחבת הכביש המחבר בין צומת שילת למודיעין עילית. כאמור תכניות אלו נמצאות כעת על שולחן הדיונים ומוכנות לביצוע מידי, ואנו פועלים לאישור תקציב לביצוע הכבישים אשר ישפר באופן ניכר את העבירות בכבישי יהודה, שומרון ובקעת הירדן – לטובת כל אוכלוסיית האזור.נדרש שיתוף פעולה של שרי הממשלה ובראשם ראש הממשלה על מנת לחלץ את תושבי האזור התקועים בכבישים. אנו מחכים לראות כיצד הם יפעלו בעניין.