תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

שמים סגורים

הגדל

ממשלת ישראל ביקשה השבוע לקדם את הסכם 'שמים פתוחים' שנועד להביא לירידת מחירים משמעותית בתחום התעופה. אך כאשר שרים בממשלה ממשיכים להתבטא בעד הקמת מדינה פלסטינית, הם סוגרים במו ידיהם את המרחב האווירי של ישראל. אם חלום האימים של מדינה פלסטינית בשטחי יו"ש ייצא לפועל, המרחק הזעום בין "הקו הירוק" לנתב"ג יאפשר למחבלים להסתפק בפצצת מרגמה מהסוג הכי פשוט כדי ליירט מטוסים ולחבל באופן חמור ביותר בביטחון וכלכלת ישראל. הסכם שמים פתוחים העסקי חייב להיות מלווה בהחלטה על שמים פתוחים מבחינה ביטחונית. ממשלת ישראל חייבת לדחות את רעיון הקמתה של מדינה פלסטינית.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שביקר לאחרונה בישראל, מעריך כי קיים "חלון הזדמנויות של שנתיים" בו ניתן יהיה להשיג הסדר אשר יכלול ביסודו הקמת מדינה ערבית לצד ישראל. בתום תקופה זאת, עפ"י קרי, החלון ייסגר והאופציה להקמת המדינה הפלסטינית כבר לא תהיה על השולחן.

זוהי התקדמות מעניינת. בעוד שבעבר הורגלנו למצב בו האמריקנים דוחקים בנו לגשת לשולחן המשא ומתן ולקבל את התנאים המוקדמים של הפלסטינים, היום רוב הלחץ מופעל על נציגי הרשות - אמריקה דורשת מהם להגיע לשולחן המשא ומתן ללא דרישות מקדימות ואף מאיימת לעצור את הזרמת הכספים לרשות, באם יסרבו.

אך קרי שבוי עדיין, כפי שניתן לראות מדבריו, בחלומות שווא. מסיבה לא מובנת הוא מאמין שבמהלך השנתיים הקרובות (באופן מקרי אלה השנתיים המכריעות של כהונתו בתפקיד), דווקא יכולה להיווצר מציאות בה הפלסטינים יבואו לשולחן המשא ומתן ויהיו מוכנים להתפשר על פחות משהציע להם אהוד ברק בקמפ דייוויד.

אמריקה, על כל פנים, מתחילה להבין, גם אם לא באופן מספק, את מה שרוב הישראלים כבר הבינו מזמן. לא רק בעוד שנתיים, כי אם כבר היום, וכנראה שמעולם לא באמת ניתן היה להקים מדינה פלסטינית. בסקר חדש של מכון גיאוקרטוגרפיה שנערך עבור אוניברסיטת אריאל ופורסם השבוע נמצא כי כ-80% מהציבור סבורים שעל ישראל להחיל ריבונות ביהודה ובשומרון בתנאים כאלה או אחרים, מתוכם יותר משליש מהציבור סבורים כי ישראל צריכה להחיל את ריבונותה על כל שטחי יהודה ושומרון. הנוכחות היהודית והחזרה ההיסטורית של עם ישראל לארץ ישראל ובפרט להר, בו התרכזו עיקר חייהם של העם היהודי לפני הגלות, היא כבר עובדה מוגמרת. אף מדינה פלסטינית לא תוכל להתקיים ביהודה ושומרון.

גם הממשלה יודעת זאת, אך שרים מסוימים מתעקשים לדבר על רעיון שתי המדינות כנתון להסכמה רחבה. אחד מהם הוא שר האוצר, יאיר לפיד.

השר לפיד היה עסוק השבוע בתקציב החדש וברפורמות החשובות שהממשלה מובילה בתחום הכלכלה. בין השינויים בלט במיוחד הסכם "שמים פתוחים", שעמד בתחילת השבוע בראש הכותרות. הסכם זה, כך אומרים יוזמיו, יפתח את שוק הטיסות הבינלאומיות לתחרות וצפוי להביא לירידה משמעותית במחירים.

האבסורד הוא שאם יתגשם חלומם של לפיד וקרי אודות מדינה פלסטינית, מדיניות "שמים פתוחים" לא ממש תועיל לפתוח את השמים. השתלטותם של מחבלים ערבים על מערב השומרון ובנימין, יציבו את נמל התעופה בלוד, הנמצא במרחק קילומטרים ספורים מ"הקו הירוק", תחת איומי טרור בלתי פוסקים. באמצעי לחימה פשוטים כמו פצצות מרגמה מהסוג הביתי, יוכלו המחבלים לפגוע במטוסים הממריאים והנוחתים ולהביא, חס ושלום, למכה קשה לביטחון וכלכלת ישראל.

איש אינו אוהב לקחת על עצמו את תפקיד נביא הזעם. אך לפני ההתנתקות הזהירו מנהיגי הימין את הממשלה מפני הטילים על אשדוד ובאר-שבע, הזהרות שזכו בעיקר ללגלוג וזלזול מצד נציגי הממשלה מעל בימת הכנסת ובכלי התקשורת. הדיבורים המסוכנים על הקמת מדינה פלסטינית בשטחי יהודה ושומרון חייבים להיפסק, ועל ממשלת ישראל להבהיר לממשל האמריקני שבין הירדן והים יכולה להתקיים רק מדינה אחת. מדינת ישראל.

יצירת קשר
עבור לתוכן העמוד