להתחיל מבראשית
מדי שנה אנו חוזרים אל הרגעים הללו, אל המעמד הקדום, אל הפסוקים המתארים את בריאת העולם, את תהליך היצירה, היש מאין, טבע והאדם, פרשת בראשית.
לפעמים במהלך הדרך אנו צריכים רגע לעצור הכל, להיזכר ב"בראשית", ולהתבונן על הדרך שעברנו מאז.
להיזכר בראשוניות ובהתחלה – על כל הדברים הטובים, החידוש, הרעננות, הטריות, ויחד עם זאת גם על הדברים שעוד חסרו אז ואותם השלמנו עם הזמן כמו הניסיון שצברנו, ההתפתחות, וההתקדמות.
כל שנה אנחנו קוראים את פרשת בראשית, ובכל שנה אנחנו נמצאים במקום אחר כאשר אנו קוראים על בריאת העולם, מקום גבוה יותר. העולם הולך ומתקדם.
מדי שנה אנו חוזרים על ההתחלה, על הבראשית כדי לנסות ולשלב בין השניים – בין המקום שבו אנו נמצאים כיום, עם הניסיון, הוותק, ופרספקטיבת השנים, אך יחד עם זאת עדיין לא לחוש תחושת עייפות ולאות אלא תחושה של התחדשות ורעננות כמו אז, בהתחלה. "הַיּוֹם הַזֶּה, ה' אֱלֹקֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה" (דברים כ"ו, ט"ז) – מפרש רש"י "בכל יום יהיו בעיניך חדשים, כאילו בו ביום נצטווית עליהם".
ביראת שמים, בתורה ובמצוות, במשפחה ובזוגיות, בעבודה.
וכך גם ביישוב ארץ ישראל. להסתכל אחורה לעבר שנים רבות של עשייה ברוכה המניבה פירות רבים ב"ה, ויחד עם זאת להמשיך כל יום ולנסות להתחדש, להתרענן – בכוחות חדשים, בהקמת יישובים נוספים, ובחיזוק היישובים הקיימים בהוספת שכונות בתים ומשפחות.
ההתבוננות הזו נותנת לנו פעמים רבות נקודת מבט ופרספקטיבה לא של הכאן ועכשיו, אלא של תהליכים ארוכי טווח ועמוקים, של גאולה ושל תודעה.
כאשר אנו נתפסים לפעמים לצער למול הקשיים, ולמול העיכובים שבדרך אנו רואים רק תמונה חלקית, ואנו צריכים להתבונן אחורה, לעבר ה"מבראשית" של מפעל ההתיישבות ביש"ע, מה היה בהתחלה באותם חבלי ארץ – שוממים וריקים, וחושך על פני תהום, ואילו היום הם הולכים, מתמלאים, וגדלים באור, בעשייה, בהתיישבות, בטבע, ובאוכלוסייה ולהבין שאנו מתקדמים כל הזמן. גם אם יש מדי פעם מכשול, ההתיישבות ב"ה חזקה דיה כדי לעקוף אותו ולהמשיך בתהליך שיבת עם ישראל לארצו.
לצד הפעילות ההתיישבותית הענפה, פנתה מועצת יש"ע לפתח גם את ההסברה הערכית והפנימית של הקשר שבין כל הדורות לבין חבלי יהודה ושומרון. בבואם לבדוק את הלכי הרוחות בקרב הציבור בישראל גילו הגורמים המקצועיים יחד עם ראשי ההתיישבות, כי למרות מה שלכאורה ניבט מהתקשורת, בעם ישראל עודנה מנשבת אותה רוח בראשיתית, ויש בו כמיהה וצימאון אמיתי לערכים ולעומק, וכך פתחו במסע הסברה שכל כולו, הוא ספר בראשית.
אנו סבורים שמעבר לטיעונים הביטחוניים, זוהי השעה לחזור ל"בראשית", לאמת הפשוטה שלנו על הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל בכלל, ובפרט למרחבי יהודה ושומרון, ערש לידתו על עם ישראל, שבהם התהלכו האבות והאמהות, וגיבורי האומה.
זו השעה לחזור לספר בראשית ולרש"י הראשון על הפרשה בדיבור המתחיל 'בראשית': "אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם פתח בבראשית? משום (תהילים קי"א) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים. שאם יאמרו אומות העולם לישראל, ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם: כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו" - ולא להתבייש. עלינו להשתמש ברש"י הראשון בהסברה מול הציבור הישראלי ומול כלל העולם.
לכן במסע ההסברה החדש של מועצת יש"ע מככבים "גיבורי" ספר בראשית: אברהם שרה ושלושת המלאכים מפרשת "וירא", יעקב וחלומו בבית-אל בפרשת "ויצא", רחל אמנו וקבורתה בבית לחם בפרשת "וישלח", יוסף הצדיק בעמק דותן בפרשת "וישב", ויחד עמם גם דבורה הנביאה בהר אפרים, המשכן בתל שילה, דוד המלך בחברון, ועד יהודה המכבי ואחיו בבית חורון. הם נושאי המסר של מסע ההסברה על כך ש"יהודה ושומרון – הוא הסיפור של כל יהודי", והם – הניבטים משלטי חוצות ענקיים ומכרזות על-גבי אוטובוסים, ובתשדירי הרדיו – הם אומרים לנו, ולציבור במדינת ישראל – שאם יאמרו ליסטים אתם, גזולה היא בידכם, כיבוש, שלטון על עם אחר וכו' נאמר אנו –ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו". להתחיל מבראשית...