תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

לכבודה של תורה

הגדל

אסור שניתן לפגוע במנהיגות הרוחנית שלנו, בהשמצות בגידופים, ובהתנכלויות. וקל וחומר לא ברבנים וגדולי הדור כמו ראש ישיבות בנ"ע, הרב דרוקמן. חייבים אנו להישמר מכל משמר שנורמות התנהגות פסלות, בוטות וכוחניות המופעלת ע"י גורמים חרדיים קיצוניים כנגד הציונות הדתית ומנהיגיה הרוחניים, ישתרשו חלילה גם בקרב מחננו וידרדרו אותו לשיח של השמצות ופגיעות אישיות במקום הידברות עניינית ומכובדת בסוגיות שעל הפרק. ישעמדה במחאה על הפגיעה ברב חיים דרוקמן שליט"א בסוגיית הגיורים. 

בתחילת השבוע חגגנו את חג השבועות בקריאת מגילת רות המספרת על רות שהתגיירה וממנה נולד לבסוף דוד המלך. חג זה מגיע בתום ספירת העומר, שבמהלכה אנו נוהגים מנהגי אבלות לציון מותם של 24,000 תלמידי רבי עקיבא על שום שלא נהגו כבוד זה בזה. שני המרכיבים הללו נמצאים בבסיסה של סוגיית בית הדין לגיורים בראשותו של הרב חיים דרוקמן שליט"א שעלתה לכותרות לאחרונה. גורמים חרדיים קצוניים יצאו נגד הגיורים של הרב דרוקמן וקבעו כי הדיינים של בתי הדין לגיור הם דיינים פסולים ולכן כל הגיורים שהם ערכו בטלים. כל זאת תוך ביזוי תלמדי חכמים וכבוד תורה. לא רק זו אלא שלאחר לחץ שהופעל ככל הנראה בסביבות צמרת הממשל קיבל הרב דרוקמן הודעה על הדחתו מתפקידו כממונה על הגיור במשרד רה"מ. את ההדחה הזו הסבירו במשרד ראש הממשלה בתואנה שונה ומשונה (גילו של הרב).

התנהלות שפלה זו היא הרסנית, מבזה תלמידי חכמים ואת דרכם, ומקעקעת את יסודות בניינה הרוחני של האומה בעת הזאת של שיבת ציון ותקומתנו בארצנו. מחלוקת לשם שמים הנעשית מתוך כבוד הדדי וענייניות יש לה מקום וסופה להתקיים. בדיון ענייני יש לא פעם תועלת מרובה, בריבוי דעות, בהשמעת עמדות שונות ומנוגדות. ניתן לחלוק ולא להסכים, אבל אסור בשום פנים ואופן לתקוף אנשים בצורה בוטה ולא עניינית. אסור שניתן לפגוע במנהיגות הרוחנית שלנו, בהשמצות בגידופים, ובהתנכלויות. וקל וחומר לא ברבנים וגדולי הדור כמו הרב דרוקמן שליט"א. חייבים אנו להישמר מכל משמר שנורמות התנהגות פסלות, בוטות וכוחניות המופעלת ע"י גורמים חרדיים קיצוניים כנגד הציונות הדתית ומנהיגיה הרוחניים, ישתרשו חלילה גם בקרב מחננו וידרדרו אותו לשיח של השמצות ופגיעות אישיות במקום הידברות עניינית ומכובדת בסוגיות שעל הפרק.

במחאה על הפגיעה התכנסו מאות רבות של תלמידי ישיבה ורבנים רבים מהציונות הדתית בערב הזדהות עם ראש ישיבות בני עקיבא , הרב חיים דרוקמן שהתקיים בשבוע שעבר בישיבת ההסדר אור עציון.

בחרנו השבוע להביא במדור ציטוטים מתוך דברי רבנים שהשתתפו בכינוס:

  

הרב צפניה דרורי, רבה של קריית שמונה וראש ישיבת ההסדר:

"שנאה כבושה ושיבוש הלכה"

"כבודו של הרב דרוקמן הוא כבודה  של כל התורה בארץ ישראל.  מה שנעשה כאן על ידי לבלרים ויושבי על מידין, הוא ההפך הגמור מתורה, מכל צד ואני יכול לומר: לא מהיום התחילה המלחמה נגד הגיורים.  יש כאן שנאה כבושה ומתוך שנאה מגיעים לשיבוש הלכה, כל העסק הזה זו שנאה כבושה שאינה  קשורה לרב דרוקמן מי שעמל והתייגע בהלכות גרים זה בית  דין של הרב דרוקמן  ...כאן זה נובע מרשעות. הכל עוולה. הכל שנאה שנאה. זה נגד ה' ונגד משיחו זו מלחמה נגד הדברים הגדולים שאנו עושים בארץ. מה היה קורה לנו חלילה אם הרב חיים דרוקמן לא היו עושה את זה ועוד עשרות בתי דין לא היו עושים זה.  ככה בונים עולם? ככה מחריבי קרתא דירושלים!!" 

בסיום דבריו פנה הרב דרורי לרב חיים דרוקמן ואמר:

"הרב דרוקמן אתה עומד עכשיו לא כרב דרוקמן אלא כחיים של ברכה, חיים של תורה חיים של תורה ואהבת שמיים. עם ישראל יודע להבחין. אנחנו לא נבהלים את הכל ננצח".

 

 

הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן: 

"אם לא תהיה כתובת אחת הרפורמים יקבעו"

באתי למחות הערב, יש לאנשים מחלוקת, ויש דרכים לברר מחלוקות, יש במות תורניות, זויות תורניות, כנסים תורניים, מה שקרה כאן לא היה באף דור, אולי בבית שני שלא נותנים לאיש לדבר זה עם זה, הרב דרוקמן זה קצה קרחון, רבותי כל אותו מהלך הזה שאנחנו חיים בדורנו אין לו סוף.

מחלוקות בישראל היו. אבל פסילה, או להגיד על מישהו שהוא לא שייך לת"ח, שהוא מחוץ למחנה, צרוע זב ומצורע  - זה לא היה בישראל!  על זה אני אומר "חדש אסור מן התורה" הגישה החדשה הזאת שפוסלת מישהו ראש אסורה מן התורה, זאת שנאת חינם!

ויכוח אפשר להתווכח, אך פה השאלה היא האם פלוני ראוי לגייר? כאן הבעיה! ועל זה באתי למחות, על האסון של עם ישראל שעומד לקרוע אותנו לגזרים, זה אסון זה חורבן! השאלה פה היא אחרת לגמרי. האם ר' חיים, שמונה לתפקיד הזה על ידי כל הרבנים הראשיים לישראל, ראוי לעסוק בגיור?

הנושא של גיור הוא נושא כלל ישראלי. יש כתובת אחת שהיא צריכה לקבוע את המעמד האישי, כי אם לא יהיה גוף אחד הרפורמים יקבעו, לא בי"ד של שלושה. הם לא הרבנות הראשית לישראל, לא הם מינו את הדיינים, לא הם הסמיכו את הרב דרוקמן, וזה לא עניינם.

באנו כאן לא רק למחות על כבודו של מורנו ורבינו הרב חיים דרוקמן, לא רק הישיבה הזאת, והישיבה התיכונית, ועוד ישיבות בני עקיבא, הציבור שיושב כאן, לא יודע את היסוד שלנו, כולנו מציינים את המהפך בשבט איתנים, אני שייך לדור ההוא, מי היה המדריך שלנו? ר' חיים!

בימיו התחולל המהפך התורני בציבור הדתי, כל הישיבות הגדולות עמדו אז במצב קשה מאוד, מי שחיזק אותם, ר' חיים דרוקמן, מי שחיזק זה נוער של בני עקיבא, שבא ללמוד תורה באמת, כך התחזקו. אז אלה שהיום באים וקוראים קריאות, בזכותו אתם נמצאים, בזכותו יש פה עם ישראל! בציבור הדתי יש כל כך הרבה תורה, ומנסים לתאר כאילו אין, יש תורה! תורה שמחוברת לארץ, לעם, התורה האמיתית!

 

הרב אהרון ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון:

"באתי לתבוע את עלבונה של תורה"

באתי הערב לא רק לדבר לכבודו של הרב דרוקמן שליט"א. אומנם אני חייב לו הרבה אישית וכולנו חייבים לו הרבה מאוד מבחינה ציבורית  אבל חזקה עליו שיש לו את כוחות הנפש לעמוד מול ביקורת מגמתית ומתקפה פרועה. אני בא כאן בעיקר לתבוע עלבונה של תורה של אותה תורה שמתגדלת על ידי אהבת התורה של הרב דרוקמן לכנסת ישראל לקב"ה.

יש כאן סכנה רוחנית עם השלכות לאומיות. הסכנה אורבת למתקיפים לא כי יתקיפו אותם הפוך, אלא מפני שתפיסה זו של השימוש במקל ורצועה להכות ימין ושמאל היא הרס רוחני. לא זו דרכה של  תורה של גדולי ישראל. במחי יד למחוק ציבורים שלמים מי שמע כדבר הזה?

  אני שואל את אותם הדיינים לו הייתם אחראים הייתם בודקים את התיקים. אבל בשביל זה צריך לשנס מותניים ולהפשיל שרוולים. אז עשו מלאכה קלה והחליטו: פוסלים דיינים.  זה מטה קסם. אז אם אתה מקבל את התיזה הזו, גם אם התהליך כשלעצמו כשר למהדרין,  אם החלטת שהדיינים פסולים מחקת את הגרים ושלום על ישראל.  אוי לאותו שלום. ככה כתבו בהלכה בצדק תשפוט עמיתך? כח בלי זהירות זו סכנה".   

יצירת קשר
עבור לתוכן העמוד