• מדיה לדוגמא

לקראת שנה אקדמית חדשה

21/10/2015
לקראת שנה אקדמית  חדשה (הגדל)

לעולם האקדמי לוח זמנים משל עצמו ועם סיומם של חגי תשרי, אנו עומדים בפתחה של שנה אקדמית חדשה המבשרת על כשלוש מאות אלף ישראלים שיבואו בשערי המוסדות להשכלה גבוהה. צעירים אלו שבחרו כל אחד בדרכו האזרחית את תחום לימודו יהוו את התשתית של החברה האזרחית שלנו בעתיד. בתפילת שחרית של שבת אנחנו מזכירים את "מקהלות רבבות עמך בית ישראל", כדבר העליון מעל הישרים, הצדיקים, החסידים והקדושים, כי מעל כל יחיד - ותהא דרגתו אשר תהא - נמצאים "מקהלות רבבות עמך" אותו ציבור שנבנה גם מאותם פרטים המתחילים בעת הזאת עוד שנת השכלה ולימוד.

מלבד הלימוד, מציעה שנה זו לסטודנטים הזדמנויות ראשונות ולעיתים חד פעמיות. ידע והיכרות עם הזדמנויות אלו יסייע לכם להפיק את המרב והמיטב משנת הלימודים הקרובה.

מפגש שיח והחלפת דעות:

הכניסה לעולם האקדמיה מאפשרת היכרות אמיתית, כנה ומעמיקה עם הציבור בישראל. האקדמיה מתאפיינת בחתירה לידע מעמיק ורחב, מחשבה ביקורתית, מצוינות מחקרית, תהליכי לימוד ומחקר ארוכי טווח ומעל כל זה מרחף ה"חופש האקדמי". הבא לראשונה בשערי המוסד להשכלה גבוהה, מגלה כי המרכיבים שמנינו יוצרים תמהיל מעניין של חברה ושיח שלא ניתן לפגוש במערכת החינוך הממלכתית או בצבא. לרבים מהסטודנטים הצעירים זהו מפגש ראשון עם היכולת לחשוב, ליצור ובעיקר להביע את עצמם בצורה חופשית, בתחום שאותו הם בחרו לבד ללמוד ובו רצו להתמחות ואולי בעתיד לעסוק. ברבות מהאוניברסיטאות והמכללות ניתן לפגוש את כל גווני האוכלוסייה בישראל, כשהלימוד המשותף יוצר מפגשים ישירים של שיח והחלפת דעה, המלווה לעיתים בשיתוף פעולה לימודי כזה או אחר. זו הזדמנות פז שלא תמיד חוזרת להיות פתוחים וקשובים, להתבונן, להקשיב וללמוד על עולמם השונה של מי שחיים אתנו כאן בארצנו הקטנה.

רכישת מגוון מיומנויות נרחב:

רובם המכריע של הלומדים באקדמיה יקדישו כארבע שנים ללימודיהם, אלו שנים שכדאי לנצל ללמידה, הצטיינות והתמחות. בכל מוסד ישנה ספרייה גדולה המכבדת את המקום, וקורסים מרחיבי דעת בתחומים מגוונים, כדאי לנצל את משאבי הידע האלה ולהרחיב את גבולות הידע ותחומי העניין. העוסקים בחקר שווקי התעסוקה בעתיד צופים כי המתמחה היום יעסוק בכמה סוגי עבודה בעתיד. לצעירים יידרשו מגוון מיומנויות נרחב יותר משל הוריהם כדי לשרוד בעולם התעסוקה שהולך ונהיה תזזיתי מעת לעת. אחד ממובילי חקר החינוך בארץ ובעולם מציע לדמות את הידע הנצרך ללומד בן זמננו למצב צבירה של "נוזל", כך שהוא יוכל לשנות צורה לפי הצורך ולהתחבר בקלות לידע אחר, חדש ונצרך.

התמקצעות ומרחבי דעת:

ההשכלה הגבוהה אינה זולה ומגיעה יחד עם ההוצאות הנלוות לעשרות אלפי שקלים, אשר על כן כדאי לנצלה כמה שיותר לרכישת כלים של חשיבה ביקורתית, כתיבה איכותית, התמקצעות ומעל הכל ידע רחב מעבר לתחומים הספציפיים שנבחרו ללמידה. אהבת הלימוד אינה תכונה מולדת היא נרכשת בגיל מאוחר יחסית ופעמים היא מגיעה באיחור מה, כשאין לאדם את הזמן לכך בגלל הקריירה, הפרנסה והמשפחה. מי שעדיין לא התחיל בכך זה הזמן והמקום לעשות זאת, להיפתח לעולמות של מרחבי דעת, הכלה וידע שלא מוכרים לרובם של הבאים החדשים לאקדמיה.

קשרים והזדמנויות עסקיות:

הכלכלה היא אחד מעמודי התווך של החברה, וזאת מושתתת על עובדים משכילים, מיומנים ואם ניתן יזמים. הציבוריות הישראלית הבריאה צריכה מגוון רחב של צעירים משכילים, תאבי תעסוקה, יצירתיות ועשייה. ציבור שבו האדם מתקבל לפי ערכו ולא לפי מוצאו, דעתו או מקום מגוריו. ציבור שלומד לקבל את הזולת כמו שהוא בצורה בלתי אמצעית ללא תיווך של מעצבי דעת קהל למיניהם וכלי תקשורת לגווניהם. עולם האקדמיה מזמן את היכולת לקשור קשרים בלתי אמצעיים ארוכי טווח, מאפשר היכרות מעמיקה עם הזולת וכמעט מכריח אותנו להציג את עצמנו ללא כיסויים ולעיתים לייצג את הציבור שממנו אנחנו באים בצורה טובה מעמיקה ומושכלת. היכרות זו יכולה גם ליצור קשרים להמשך הדרך בשיתופי פעולה, תעסוקה והזדמנויות עסקיות. זהו עולם שבו ניתן להפוך את האמירה "להתנחל בלבבות" לעשייה משמעותית ומשפיעה על רבדים מגוונים בציבוריות הישראלית שההשכלה הגבוהה היא אולי האמצעי היחיד לשיג ושיח עימם.

 

לסיום, נברך את כל המתחילים ללמוד, חדשים וותיקים, בהצלחה בעולם שקורא לכם להרחיב דעת, להצטיין ולהיות אזרחים טובים ותורמים לטובת הכלל.   

           

עבור לתוכן העמוד