• מדיה לדוגמא

אפרטהייד, נעים להכיר

אפרטהייד, נעים להכיר (הגדל)

בשבוע האחרון החלו לפעול ברחבי יהודה ושומרון קווי אוטובוס ציבוריים, המשרתים את האוכלוסייה הפלסטינית, במימון וביוזמת מדינת ישראל. קווים אלה מאפשרים לפועלים הערבים לנסוע ברחבי האזור במחירים נמוכים, ומבלי להזדקק לשירותיהם המפוקפקים של נהגי הסעות פיראטיים. עיתון הארץ, כצפוי, פרסם מאמר מערכת שבו הוא מאשים את מדינת ישראל במדיניות אפרטהייד – אפליה על רקע גזעני, בשל הקמת הקווים החדשים. בישעמדה השבת – מה אמרו הפועלים הערבים בעצמם ל"הארץ" על האוטובוסים החדשים, וגם נתונים מפתיעים על ה"אפרטהייד" הגזעני ביו"ש. רמז: לא הערבים סובלים ממנו.

תחת הכותרת "קווים לדמותה של גזענות" פרסם השבוע עיתון הארץ מאמר מערכת השולל את האפשרות שקווי התחבורה הציבורית המשרתים החל מהשבוע את האוכלוסייה הערבית ביו"ש, למעשה פותרים את מצוקת הפועלים הפלסטינים. "האוטובוסים הנפרדים הם חלק ממשטר שמבוסס על הפרדה ואפליה... יש כללים ברורים שנועדו למנוע הידרדרות למשטר של קולוניאליזם או אפרטהייד. האופן שבו מנהלת ישראל את השטחים רחוק מהדרך שבה אמורים לנהל שטח כבוש. לכן, במקום "לדאוג" לפלסטינים על ידי הדרתם מקווי אוטובוס של יהודים, עדיף שראש הממשלה יורה באופן מידי על הפסקת ההפרדה הגזענית הזאת".

המשעשע הוא שבאותו עיתון, פרסם הכתב חיים לוינסון ידיעה חדשותית שכותרתה "הפועלים הפלסטינים דווקא מרוצים מההפרדה באוטובוסים בגדה". בכתבה מסופר כי "בזכות הרפורמה, אלפי פועלים ערבים שנוצלו שנים ארוכות על ידי נהגים פיראטיים, זוכים סוף סוף לקבל שירות איכותי ומסודר מהמדינה".

כך למשל חליל, פועל בניין תושב חברון, מספר לכתב כי הוא נאלץ לישון בכל לילה בקלקיליה כדי שיוכל להגיע בזמן לעבודתו בפתח-תקווה. "בשלוש לפנות בוקר הוא קם ויוצא למעבר אייל, ומשם עולה על רכב הסעות פיראטי בעלות של 15 שקלים", נאמר בכתבה. "אתמול (ראשון) שמע בחדשות שיש אוטובוס חדש לפועלים מהמחסום הלוך וחזור, והוא מרוצה. האוטובוס יעלה לו סך הכל 8.80 שקלים. "לא כסף", כלשונו. 12 שקלים חיסכון כל יום; 250 שקלים פחות בחודש. על כל יום עבודה הוא מקבל 200 שקלים, כך שהחיסכון, לדבריו, משמעותי ביותר".

באותו מאמר מערכת, מזכיר הארץ את סוגיית הכבישים ברחבי יו"ש, כדוגמה למרכיב נוסף של ה"אפרטהייד". ובכן, זוהי הזדמנות נהדרת להיזכר בעובדות:

שטחי "C" משמשים כיום באופן מלא גם את האוכלוסייה הערבית וגם את האוכלוסייה היהודית בדו קיום באזור. עם ירידת מפלס הטרור, ביטלה ישראל למעשה את רובם המוחלט של החסימות והמחסומים אשר פגעו במרקם החיים של הערבים. אלה נהנים כיום מחופש תנועה מלא בכל המרחב, דבר שהביא לשיפור דרמטי ברמת החיים ובכלכלה הפלשתינית. 2 הנקודות היחידות שבהן נערכים "בידוקים נושמים" (בדיקה לסירוגין של כלי רכב העוברים במחסום) – נמצאים בצומת תפוח ובסמוך למעלה אדומים. אפשר לומר שחופש התנועה של הערבים ביהודה ושומרון גדול משמעותית מזה של אחיהם ברצועת עזה, החיים תחת אימת הטרור של חמאס.

ומה לגבי תושבי יהודה ושומרון היהודים? אלה, תודה ששאלתם, יכולים לנסוע רק ב-60 אחוז משטחי האזור. יתירה מזאת, אזרח ישראלי בעל תעודת זהות כחולה מורשה להיכנס לערים שכם וג'נין, למשל, אך ורק אם הוא... ערבי. אזרח ישראלי בעל לאום יהודי – אסורה כניסתו, על פי כללי הצבא, והוא עתיד לבוא על עונשו. מי אמר אפליה על רקע גזעני?

עבור לתוכן העמוד