• מדיה לדוגמא

התקשורת – לטובים!

הגדל

בכנס אילת לעיתונות שהתקיים השבוע זו השנה החמישית, עסקו עיתונאי ישראל הבכירים ביותר בעיקר בכל מי שהוא לא עיתונאי. הם התלוננו על המקצצים בשידור המסחרי וזעקו על עושי הסדר בשידור הציבורי, הם זעמו על חוצפתם של המחוקקים והתרעמו על חופשיותם של הטוקבקיסטים. בדבר אחד חשוב הם לא עסקו – בביקורת הציבורית הגוברת על עבודתם המקצועית. ביקורת זו עלתה בצורה חדה וקולעת דווקא מנתוני סקר שהזמינו מארגני הכנס: כבר לא מדובר בשמועה או בתחושה - הציבור בישראל קובע שהתקשורת היא שמאלנית. פשוט כך. חובתה של התקשורת לפתוח כעת את הדלת, ומחובתנו להיכנס.

התקשורת בישראל אינה משקפת נאמנה את עמדותיו של הציבור – ועכשיו היא גם יודעת את זה. לרגל כנס העיתונות 2011 שנערך השבוע באילת, הוזמן ע"י המארגנים סקר בנושאים שונים הקשורים לעולם התקשורת, נושאי הסיקור ועוד. כמה מהנתונים, הנוגעים לעבודתם המקצועית והעניינית של העיתונאים – מעלים תמונת מצב עגומה באשר למתאם שבין השקפת עולמם של אזרחי ישראל, לבין זו של מי שאנו שומעים, רואים וקוראים בכלי התקשורת השונים.

כך למשל, 85 אחוזים מהציבור בישראל סבורים שהעיתונאים שלנו אינם אובייקטיבים, ונותנים ביטוי מורגש לעמדותיהם גם בדיווחים שאמורים להיות אינפורמטיביים בלבד. 72 אחוז מהנשאלים בסקר אף הצהירו כי לדעתם, התקשורת מוטה או מוטה מאוד לטובת אג'נדת השמאל. כלומר - כשלושה מכל ארבעה ישראלים מודעים לכך שכשהם צופים בטלוויזיה, מאזינים לרדיו וקוראים עיתון, הם אינם נחשפים למציאות כפי שהיא, אלא למוצר ש'בושל', בלשון המעטה.

רק לפני חודשיים הדגימו כמה כלי תקשורת את הפרשנות מרחיקת-הלכת שלהם לזכות המכונה "חופש העיתונות" כשמרחו בעמודים הראשונים בעיתון ומעל כל אתר רענן את עמדותיהם של פטפטנים שונים נגד כוונת ישראל לכאורה לתקוף את מתקניה הגרעיניים של איראן. בסקר המדובר הבהירו 81 אחוזים מאזרחי מדינת ישראל כי אין לקיים דיון ציבורי בנושא זה כלל. אפילו למחאה החברתית, שרבים משמאל ומימין מזדהים עם עקרונותיה, היה לדעת 56 אחוזים מהנשאלים סיקור אוהד מדי וכ-68 אחוזים קבעו כי התקשורת היא שלמעשה הובילה את המחאה.

ומה באשר לחוק לשון הרע, שהתקשורת כה מתעבת, תוך שהיא טוענת כי מדובר ב"סופה של הדמוקרטיה", לא פחות ולא יותר? ובכן, 63 אחוזים מהישראלים דווקא תומכים בחוק, וחושבים שיש להגדיל את הפיצויים שיצטרכו כלי תקשורת לשלם במקרה של הוצאת לשון הרע.

לא מדובר בסקר של מועצת יש"ע, גם לא של מרכז "תדמית" העוקב אחר פעילות כלי התקשורת בישראל ואפילו לא של המכון הישראלי לדמוקרטיה. זהו סקר שהעיתונאים בעצמם הזמינו, ולכן חובה עליהם גם להסיק ממנו את המסקנות הנדרשות ולרווח את השורות, לתת מיקרופון גם לבעלי דעות אחרות ולחפש נושאי סיקור המעניינים קהלים שלמים שעד כה כמעט ומצאו עצמם ממודרים מהפריים-טיים.

אך לא רק העיתונאים צריכים לפעול לאור הנתונים הקשים. גם 72 האחוזים שהצהירו כי לדעתם התקשורת נוטה שמאלה – אסור להם להסתפק בביקורת ובמענה על סקרים. עליהם לפעול.

השנה, לראשונה מאז נוסד כנס העיתונאים השנתי באילת, החליטה מועצת יש"ע לקדם באופן משמעותי את השתתפותם בכנס של עיתונאים המאזנים את הסיקור התקשורתי בישראל, ואת השתתפותם של נציגי גופים גדולים וחשובים מחוג הימין, במטרה לקרב את התקשורת אל דעת הקהל ולהסביר במלים וברגש את מה שהנתונים היבשים מלמדים שחור על גבי לבן. מהתגובות האוהדות בקרב בכירי מגישי ועורכי הערוצים והתחנות המובילים בישראל, ניתן ללמוד שטוב עשתה מועצת יש"ע, ושהגיע הזמן לחדש בקול רם את הקריאה החשובה: הטובים – לתקשורת!

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד